google890debed0804c991.html;

Zapraszamy!

Offcanvas Promo

logo 7

  • Naleśniki z truskawkami i ...

    Naleśnik jest to proste danie mączne smażone na patelni, które można posypać cukrem lub podać je z nadzieniem.

  • Zdrowa żywność dla całej rodziny

    Wiadomo jak niektórym trudno wyzwolić się od nałogów. Wiadom też, że pewne, związane z tradycją przyzwyczajenia jedzeniowe są u ludzi też ogromnie silnie…

  • Zioła w naszym życiu

    Już od najbardziej zamierzchłych czasów ludzie starali się poznać i zużytkować na korzyść swego zdrowia właściwości lecznicze niektórych roślin. W starożytności…

Ciekawostki

Czarna herbata obniża ciśnienie tętnicze

Regularne picie czarnej herbaty pozwala istotnie obniżyć skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi.

Jogurt chroni przed wysokim ciśnieniem tętniczym krwi

Z badań naukowców wynika, że spożywanie niskotłuszczowego jogurtu może pomagać w obniżeniu ciśnienia tętniczego. 

Drobne sekrety Pań domu

Często mówimy o kuchni polskiej, że jest smaczna, ale za tłusta. Wiadomo tez, że kuchnia węgierska jest ostra i pieprzna.

Ekożywność

zdrowa zywnosc3

Zdrowa żywność jest jednym z warunków pełnego zdrowia, może i najważniejszym

Moje wypieki

Polskie ciasta to tradycja i poezja. Mało jest narodów, które mogą poszczycić

wiecej

Zioła

ziola

W starożytności zbieraniem, suszeniem ziół zajmowali się często kapłani

wiecej

Naleśniki

nalesniki

Naleśnik jest to proste danie mączne smażone na patelni które można

wiecej

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zdrowa żywność

zdrowa zywnoscWiadomo jak niektórym trudno wyzwolić się od nałogów. Wiadom też, że pewne, związane z tradycją przyzwyczajenia jedzeniowe są u ludzi też ogromnie silnie zakorzenione. Ale jednak obecnie, jakoś ciekawość często zwycięża i jadamy nieraz to czego byśmy do ust nie wzieli.
Wielu sądzi więc, że wykorzystując tę ciekawość ludzką, stosunkowo łatwo będzie można przekonać do zdrowej żywności  ,namówić choćby do wprowadzenia pewnych produktów, mogących nas ratować przed dolegliwościami czy chorobami, których nasilenie wzrasta wraz z rozwojem cywilizacji.
Choć dziś największe autorytety wierzą, że sprawa zdrowego odżywiania jest dla naszego zdrowia niezwykle ważna, to jednak nie należy się łudzić, że rozwiąże wszelkie nasze zdrowotne zmartwienia.

Zdrowa żywność jest jednym z warunków pełnego zdrowia, może i najważniejszym, ale cywilizacja przyniosła wiele innych destrukcyjnych wpływów, jak promieniowanie jonizujące i niejonizujące, szkodliwe emisje przemysłowe, zanieczyszczenia wód, atmosfery, brak ruchu itd. Nie wspominając już o tytoniu, alkoholu czy innych używkach.

Uczeni stale odkrywają w pokarmach nowe, bardzo ważne substancje lecznicze. To, że mogą one łagodzić różne choroby i zapobiegać im, zostało potwierdzone przez wielu czołowych naukowców i lekarzy praktykantów - ogłoszone w wielu przekazach naukowych.

Z podań medialnych, przekazanych przez odpowiednie instytucje, możemy wywnioskować:

  • W Zdrowej żywności jest bardzo dużo działających leczniczo składników.
  • Substancje pokarmowe mogą działać w organizmie jak leki.
  • Przekazy ludowe są pełne rad, które zapisane powinny służyć obecnie żyjącym.
  • Naukowcy, badają ludowe zapiski, badają związki miedzy pokarmami a chorobami i stwierdzają niezwykłe właściwości pokarmów.L
  • ekarze zalecają diety, opierając się na najnowszych badaniach dostępnych produktów.
  • Dokonując małych zmian w codziennej diecie, świadomie spożywając nieco więcej pokarmów, o których wiadomo, że mają korzystne działanie, możemy zapobiec wielu ostrym i przewlekłym chorobom lub załagodzić ich przebieg. Może to mieć znaczenie w infekcjach, chorobach serca, nadciśnieniu tętniczym, zaparciach, chorobie wrzodowej, schorzeniach reumatycznych, nowotworach, chorobach skóry, bólach głowy, bezsenności, obniżeniu sprawności psychicznej.
  • Od dawna obserwujemy zdecydowaną zmianę postrzegania przez ludzi nauki zasad żywienia.
  • Odkrycia dotyczące leczniczego działania pokarmów mogą spowodować zasadniczą zmianę nawyków żywieniowych i myślenia o tym, jak odpowiednia dieta może pomóc w ochronie przed chorobami.

Nigdy dotąd naukowcy z całego świata nie byli tak jednomyślni co do potrzeby prowadzenia dogłębnych badań nad składnikami żywności wpływającym na zdrowie człowieka. to co przedtem uważano za szarlataństwo, ciemnotę, ludowe bajania, medyczną herezję, obecnie bada się z całą powagą: pogląd, że żywność jest w istocie jednym z największych najbardziej, uniwersalnych źródeł leków. Jest to swego rodzaju ogromna apteka pełna niezwykłych specyfików stworzonych przez naturę i dostępnych bez żadnych recept.

Wartość energetyczna poszczególnych posiłków

zdrowa zywnoscW racjonalnym żywieniu ważna jest nie tylko liczba posiłków dziennie, lecz także odpowiedni podział składników pokarmowych i wartości energetycznej na poszczególne posiłki. Z jakich więc produktów powinny składać się śniadanie, obiad i kolacja. Wszystkie posiłki spożywane w ciągu dnia muszą być urozmaicone. Zaleca się, aby każdy z nich stanowił niejako miniaturę całodziennego wyżywienia. Szczególną wysoką wartość dla organizmu ma białko, które występuje w mleku, serach, jajkach, rybach i mięsie.

Pierwsze śniadanie jest posiłkiem, od którego zależy dobre samopoczucie w ciągu dnia. Śniadanie powinno być bardzo wartościowe pod względem odżywczym i energetycznym. Konieczne jest, aby posiłek ten składał się z produktów dostarczających różnych składników pokarmowych, a więc nie tylko węglowodanów, będących głownie źródłem energii, takich jak pieczywo czy dżem. Niezbędny jest dodatek produktów zawierających pełnowartościowe białko i inne składniki pokarmowe. Należy też podać warzywa czy owoce, które dostarczą nie tylko witaminy C.
Obiad powinien również być urozmaicony i zawierać produkt będący źródłem białka zwierzęcego. Nie musi to być koniecznie mięso, może być kasza, ryby. Warzywa i owoce powinny być stałym składnikiem tego posiłku.
Kolacja jest posilkiem spożywanym przed snem, dlatego też nie może być zbyt obfita, natomiast powinna być lekko strawna.

 

Duże znaczenie ma nie tylko jakość produktów spożywczych w poszczególnych posiłkach, lecz także ich ilość. W tej sprawie decydujące są czesto zwyczaje żywieniowe panujące w danym środowisku. W naszych warunkach śniadanie często jest posiłkiem najmiej obfitym i mało urozmaiconym, obiad jada się na ogół zbyt późno. Kolacja jest zwykle obfita i ciężko strawna, przy tym zazwyczaj spożywana tuż przed snem. Zalecany procentowy podział wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej na posiłki przedstawia sie następująco:

  • I śniadanie  25%-30%
  • II śniadanie   5%-10%
  • obiad           35%-40%
  • kolacja         25%-30%.

Bardzo ważnym czynnikiem, który powinien być uwzględniony w racjonalnym żywieniu obok aspektów zdrowotnych, jest także zadowolenie konsumenta. Trudno mówić o zdrowym odżywianiu w sytuacji wmuszania dzieciom pokarmów, które u nich powodują wstępną fazę wymiotną.

Potrawy powinny być przygotowane tak, aby ich spożywanie łączyło sie z uczuciem przyjemności. Istotną sprawą jest dobór smakowy potraw, należy więc zestawiać potrawy kwaśne z łagodniejszymi. Ważny jest także końcowy efekt kolorystyczny; potrawy jednokolorowe zniechęcają niejadków do jedzenia, natomiast potrawy o łagodnym zestawieniu barw pobudzają apetyt.